Cum am stricat discurile la Hyundai i30N folosind plăcuțe Ferodo DS2500 și cum am ajuns să fim furnizori DBA Brakes!

Pentru că în ultimii câțiva ani am descoperit mersul pe circuit și am realizat că „pilotajul” (fie el foarte amator) îmi place enorm, anul acesta am mers ceva mai des la circuit. Mai ales că la începutul anului am făcut un leasing pentru acest superb Hyundai i30N Facelift DCT, care îmi place teribil de mult, am simțit nevoia să profit mai mult de el în acest sezon.

Venind însă cu ceva mai multă experiență în ceea ce privește trackday-urile, inevitabilul s-a produs: am tocit complet plăcuțele de fabrică în doar câteva mii de kilometri și două trackday-uri, dintre care unul la Transilvania Motor Ring de la Mureș.

Aș vrea să menționez totuși că frânele stock ale acestui Hyundai i30N sunt neașteptat de bune, atât cu discurile, cât și cu plăcuțele originale. Chiar și cu anvelope de circuit, care pun mult mai mult stres pe frânare, mașina s-a comportat excelent cu tot sistemul de frânare stock, plus lichid de frână Motul RBF660, care rezistă la temperaturi mai mari. În mod curios, discurile erau uzate doar în proporție de aproximativ 30% atunci când plăcuțele „au decedat” complet, așa că am început să caut un set de plăcuțe noi, mai performante, dar care să nu golească prea tare buzunarul.

Așa am ajuns la Ferodo DS2500, despre care aveam feedback foarte bun de la alți utilizatori. În general, dacă o plăcuță de frână este concepută să reziste la temperaturile foarte ridicate de pe circuit, ea nu are aceeași eficiență la rece. Astfel, iarna, dacă mergi câțiva kilometri în ritm lejer, mai și plouă, iar la un moment dat ai nevoie de o frânare de urgență, există riscul ca frânarea să fie mai slabă pentru că plăcută este sub temperatura de funcţionare.

Există producători care reușesc să îmbine destul de bine cele două caracteristici, însă deseori prețul ajunge foarte mare. Ferodo DS2500 promite (și pare să reușească, din ce am testat până acum) un mix foarte bun între rezistența pe circuit, frânarea la rece și un preț decent.

Zis și făcut: am luat un set de Ferodo DS2500 pentru i30N, le-am montat, am mers ușor până când plăcuța a început să calce corect pe toată suprafața discului, am făcut procedura de bed-in recomandată de producător, după care am plecat spre Nürburgring, unde am realizat și un video.

Ajuns acolo, am intrat pe circuit și, așa cum am menționat și în clip, la primele frânări mai puternice mașina a început să trepideze violent. Deși nu părea ceva grav și vibrațiile păreau să scadă ușor, la momentul respectiv nu am înțeles exact ce se întâmplase. După experiența de la Nürburgring, mergând relativ normal spre casă, nu am mai sesizat nimic ciudat la frânare, așa că am trecut cu vederea.

Ulterior, a venit ziua trackday-ului Epic Auto, despre care am vorbit într-o postare anterioară pe blog. Atunci, Vlad a mers cu Hyundai-ul (eu am rămas toată ziua cu Twingo) și, după primele câteva ture, vine dezamăgit la mine: „Nu poți merge cu mașina, efectiv trepidează la frânare de zici că se dezmembrează. Este imposibil de condus cum trebuie.”

După trackday am căutat o variantă bună de discuri de frână pentru Hyundai i30N, ceva similar cu plăcuțele DS2500: un mix reușit între preț, performanță pe circuit și confort (mai ales frânare la rece). Așa am ajuns la discurile de la DBA.

Recomandate din mai multe surse, acestea ar trebui să reziste fără probleme la plăcuțe „mai agresive”, concepute pentru circuit. Concluzia mea a fost că plăcuțele Ferodo DS2500 „au stricat” discurile stock, care pur și simplu nu au fost gândite pentru ele.

Asta nu înseamnă că plăcuțele DS2500 sunt de slabă calitate sau că discurile originale Hyundai sunt prost fabricate. Lecția importantă din această experiență este că un set de plăcuțe gândite pentru temperaturi înalte de circuit va fi, cel mai probabil, mai agresiv cu discurile de frână. DS2500 sigur sunt. Asta înseamnă că și discurile trebuie să reziste la acest abuz. Discurile stock de Hyundai i30N nu au rezistat, dar nici nu au fost create pentru așa ceva spre deosebire de DBA.

Pe Twingo RS, la trackday-ul Epic Auto, am folosit DS2500 împreună cu discuri de la EBC. Plăcuțele vechi EBC Yellowstuff au fost dezamăgitoare pe circuit (deși, teoretic, ar fi trebuit să reziste fără probleme din spusele furnizorului), însă discurile s-au dovedit ok. Din păcate, urăsc să colaborez cu furnizorul EBC din România, care mi se pare destul de neserios — și asta nu a fost doar experiența mea.

Alternativa este DBA, pe care i-am contactat direct și care s-au dovedit foarte receptivi. Rămâne acum să testăm pe termen lung aceste discuri și, poate, să încerc și un set de plăcuțe tot de la DBA. Majoritatea din gamă sunt mai ieftine decât Ferodo DS2500, cu excepția variantei roșii, care pare să fie mai orientată spre circuit și mai puțin spre frânarea la rece. Testăm și revenim cu păreri, respectiv vedem şi parerie clienţilor noştri care deja au comandat DBA de la noi.

Lucian.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *